Home

Angeles Santos, "Autoretrat" (1928)

Aquest dimarts, vuit de novembre, Ángeles Santos Torroella ha complert els cent anys. El centenari de la pintora és anècdota, la categoria és la seva obra. Per a molts, aquella que va pintar cremant etapes els anys de la seva extrema joventut fins arribar a esdevenir una jove artista prodigi i musa de la Generació de 1927. Per a d’altres, la categoria és la pintora que va seguir al llarg d’una vida d’altsibaixos però que sempre tenia el pinzell a la mà. Va treballant de l’oli a l’aquarel.la, pinta els retrats de postguerra i les imatges de la Barcelona dels anys cinquanta i seixanta, quan entre Vallcarca i Horta hi havia moltes torretes amb el seu jardí i carrers per on la gent pujaven i baixaven sense escales mecàniques. El seu carrer, la Baixada de la Glòria, havia estat topònim d’ironia entranyable per part del seu marit, el pintor Emili Grau Sala, quan de París estant li enviava uns sobres cal.ligrafiats a nom de “Angeles Santos, Bajada de la Gloria”. Com si el domicili de la muller que vivia lluny d’ell es trobés situat més enllà de qualsevol contingència terrenal.

La categoria, no l’anècdota, del centenari la constitueix actualment la definitiva recepció de la pintora per part de la historiografia de l’art, el cànon i la perspectiva de gènere. Els ha costat molt, a les dones artistes – com també a les dones de qualsevol altra professió – obrir-se pas entre la nomenclatura masculina que fins fa poques dècades copava la pràctica totalitat dels espais – manuals, diccionaris, exposicions, sales de museus… -. Però finalment, quan la historiografia de l’art modern hispànic ha elaborat el relat de la Nova Objectivitat, de la tendència vers l’Expressionisme o del Surrealisme no hi ha hagut més remei que cercar l’obra que Ángeles va pintar entre 1927 i els primers anys trenta i situar-la de cara al públic en tots els vessants del discurs.

Pel que fa al cànon, en tant que argument viu i en permanent revisió i renovació, l’obra d’ Ángeles hi entra a formar part a partir dels estudis i assaigs que la seva obra ha generat i sigui des de l’art modern a Catalunya o des de la modernitat de l’Espanya dels anys trenta, la seva obra acompanya i complementa l’aportació d’artistes com Salvador Dalí o Joan Miró. Els estudis i catàlegs de Josep Casamartina han documentat l’evolució estilística i la ubicació generacional i plàstica d’Àngeles Santos en la seva primera època, principalment. La meva modesta i primerenca contribució va ser la publicació, el 1993, d’un primer assaig per encàrrec de la galeria d’art sitgetana Àgora que, entre altres satisfaccions em va comportar la del tracte i conversa amb la pintora en tardes interminables de conversa.

La perspectiva de gènere ha configurat un altre vessant definitiu de la recuperació d’Ángeles Santos i d’altres dones artistes de la seva època. Diferents, més distants o més properes, Ángeles Santos, Maruja Mallo, Norah Borges, Olga Sacharof, Maria Blanchard i Remei Varo, han aconseguit situar-se al lloc que els correspon i on haurien hagut de ser presents des del moment en què van esdevenir artistes emergents. El silenci, l’aïllament i, fins i tot, la marginació per la seva revolta personal i artística van ocasionar que una de les exposicions que més ha contribuït a aquesta recuperació portés el significatiu títol de Fuera de orden. Mujeres de la vanguardia española (Mapfre, 1996).

Avui, l’Ángeles Santos viu en la tranquilitat passiva de veure passar per davant dels seus ulls blavíssims tot un segle de vida en la que l’anècdota de la seva longevitat no ombreja la categoria d’una obra volguda i treballada amb la tenacitat de qui sap que l’art és la seva única via de realització i, en definitiva, de supervivència.

3 thoughts on “Angeles Santos, centenària

  1. Retroenllaç: Angeles Santos al paisatge de Sitges | Quadern de Terramar

  2. Retroenllaç: Angeles Santos des del record | Quadern de Terramar

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s