Home

Llegint, i rellegint, Josep M. de Sagarra vaig topar amb El comte Arnau. Em va sobtar novament la profunda i radical vitalitat amb què el protagonista descabdella el seu pas per la vida i per l’eternitat, contrapuntada amb moments de tendresa i pietat, l’esperit abassegador, sensual i turmentat de personatge. I em va seduir, una vegada més, Adelaisa. L’ajustament final de comptes entre tots dos es clou amb un vers d’ella, final d’un diàleg que és més un soliloqui perquè a Arnau no li cal fer preguntes..

“L’home que dorm al seu costat, es lleva

i la desperta quan es va a vestir:

– Que has tingut un mal somni, estrella meva?

mig ensunyat ell li comença a dir.

Et veig com amb la cara esgarrifada,

el llavi trèmul, tot el front suat,

i un aire de neguit i pell cansada:

no em voldries pas dir què has somiat?

– Que l’amor no tenia més sagetes,

que deixaven el port els mariners,

que fugien del cel les orenetes

i que el teu cor no m’estimava més…”

 

Josep M. de Sagarra, El comte Arnau (1928), final del “Cant vuitè”

Deixa un comentari

