Home

Erró, Una de les obres de la sèrie "Cartes d'amor japoneses"

 

En la meva pintura qüestiono el Món; el seu absurd, la seva salvatjada, la mateixa Realitat; tots els dogmes i litúrgies oficials em deixen fred. La meva independència és inalienable.”

Erró

Islandès fincat a França, Erró es va formar als països nòrdics i posteriorment a Itàlia. Des de finals dels anys cinquanta es va instal.lar a París, on els seixanta va participar de ple en el corrent estètic de la figuració narrativa. Des de llavors pren part en un gran nombre d’exposicions col.lectives; el 1999 se li dedica una retrospectiva al Jeu de Paume i el 2010 al Centre Pompidou s’0rganitza una monogràfica sobre els cinquanta anys que ve dedicant al collage. El 2001 el seu país natal dedica tot un museu a la seva obra instal.lat a Reykjavik. La firma d’Erró forma part de les grans col.leccions d’art contemporani: MOMA (NY), Centre Pompidou (Paris), Kunstmuseum (Berna) i Nationalgalerie (Berlin). A l’Estat espanyol se’l troba a l’IVAM (València) i a la Fundació Stämpfli (Sitges).

En els darrers anys ha estat freqüent l’organització de mostres sobre les tendències i corrents artístics de la segona meitat del segle vint, com el Pop Art o la Figuració narrativa. Des de França, sobretot, es mostra la importància del Pop Art europeu – en el que Pere Stämpfli hi té una destacada participació –, reivindicant l’originalitat de l’aportació dels artistes europeus enfront dels nordamericans. La mostra de la Figuració Narrativa organitzada al Grand Palais de París el 2008, en la que Stämpfli i Erró en formen part important, constitueix un punt d’inflexió que remarca la importància d’aquest corrent en l’art europeu en general i francès en particular. Als Països Catalans se li han dedicat dues mostres antològiques, a l’IVAM i al Museu Es Baluard (Palma de Mallorca).

Erró opta per la Figuració Narrativa des d’una visió crítica del món i de la societat en oposició als aspectes considerats més formalistes del culte a la imatge del Pop nordamericà. Des d’unes visions expressades amb un llenguatge habitualment bigarrat de figures humanes de traça provinent en bona part del món del còmic, l’artista tracta dels problemes polítics a escala global i de les seves repercussions en els escenaris més diversos. Els temes d’Erró dialoguen amb altres artistes fins abocar-lo a composicions de llenguatge mixte: amb Ferdinand Léger, amb Matisse, o amb Joan Miró, per exemple. És la subversió del quadre per assolir la representació de la idea, del posicionament propi, sense guardar cap altra fidelitat que a sí mateix. És, també, una determinada visió de la intertextualitat dels llenguatges artístics sense cap altre límit que la voluntat expressiva de l’autor. Independent i crític, Erró és l’ull planetari que mira, interpreta i deixa el llegat del que veu i sent en unes obres inconfusibles.

L’ull planetari és el títol de l’exposició d’Erró que la Fundació Stämpfli ha produït i organitzat, comissariada per la crítica i historiadora de l’art Marie Claire Uberquoi. Un any després de l’obertura i de la instal.lació d’una part de la col.lecció permanent de la Fundació, Anna Maria i Pere Stämpfli li atorguen una nova volada amb la programació de la mostra monogràfica dedicada a un dels artistes més preuats del seu medi estètic i generacional amb obra a la col.lecció permanent. Amb l’exposició Erró. L’ull planetari, l’art contemporani s’incorpora en la dinàmic d’exposicions temporals dels Museus de Sitges.

Per a l’exposició s’han triat quatre sèries: Pintura política, una narració sui generis de la història recent; La volta al món de Mao, inspirada en un hipotètic viatge de Mao arreu del món en un tractament visual entre el xoc i la ironia; Les dones fatals, i Les cartes d’amor japoneses – una singular història sobre les relacions amoroses amb intriga. Juntament amb les quatre sèries es presenta un conjunt de Collages, llenguatge que Erró practica des dels seus inicis amb voluntat de sorprendre i impressionar l’espectador amb imatges aparentment reunides per atzar. Veurem com el seu art mai no deixa indiferent.

 

 

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s