Home

El collaret d’ambre de Marina Tsvetàieva

De nit i fresqueja.

Després de tot un dia aferrada a temes de gestió en estat pur – la vida als Museus no pot prescindir d’aquest rostre – he passat la segona hora de la tarda a Vilafranca. Avui toca POETARI. Ens ha acollit la Biblioteca Torres i Bages gràcies a les gestions d’en Santi Borrell.

Mai no sé com ho acabaré però sempre sé que parlaré de la Marina Tsvetàieva. M’hi vaig aferrar l’estiu passat com mai – des dels primers anys noranta que m’acompanya. Li vaig dedicar el meu primer article a la revista, amb traduccions que, unides a d’altres que ja tenia escrites d’abans i les que he anat confegint acabaran un dia o altre en forma de llibre.

He finalitzat la meva intervenció d’avui a POETARI llegint els dos darrers poemes que he escrit. Va ser a instàncies d’en Pau Vadell per al setè fascicle de Un glop de brutor dins el ventre. Poesia antihistamínica (juny 2012); la Lucia Pietrelli me’n va dur dos exemplars ja impresos, fulls solts dins d’una bossa de plàstic transparent. Els vaig titular genèricament Llum abissal perquè potser el que ara escric se’n nodreix. Marina Tsvetàieva hi és, també, invocada o evocada sense dir-ne el nom. No hi comptava, a llegir-los. Però un cop allà m’ha semblat que tot quedava més arrodonit, invocant l’obscuritat al viu dels tornassols i amidant la distància de la llum presonera entre la gran i creixent creada llunyania.

Fa fresca aquesta nit, deserta la mar de mirallets de lluna.

Albert Ràfols-Casamada, “Nocturn amb objectes”

Deixa un comentari

