Home

 

Baladres de setembre. Fot. Frèia Berg, 2012

“És cap al tard que arribo a les ciutats”, vaig escriure arribant a Palerm una tarda de pluja a l’equinocci de tardor. Una estada a Sicília em va descobrir una altra terra on els déus i els protagonistes dels mites i ancestres grecollatins sovintejaven l’ombra dels pins molsuts i els temples  erectes entre oliveres i atzavares.  Els corbs aletejaven vora Selinunte, el mar a frec, les figues de moro esponeroses i madures.

Selinunte. Fot. Frèia Berg, 2010

Sicília és inacabable pel que té de majestuosa, immensa, imponderable, agermanada en el paisatge, en la mateixa mar, en una vegetació que ens remet directament a la més profunda essència tel.lúrica: figueres, atzavares, cards, ametllers, llentiscle, mata, pins, matolls, oliveres… Les palmeres de Cefalú a frec de cel emmarquen la façana d’una catedral allà instal.lada per reblar un marc incomparable. “És cap al tard que arribo a les ciutats” i Palerm, majestuosa i escrostonada, normanda i barroca, gòtica i del segle s’ofereix sabent que mai no es deixa encalçar.

Palerm. Fot.Frèia Berg, 2010

De fa poc he tornat a assaborir a pler el color encès dels baladres de setembre vora Siracusa, Noto, Agrigento, Porto Empedocle, Catània, Accitreza, Taormina. Baladres, xipres i heures que s’hi arrapen arreu, vora la nomenclatura dels mites. Els mapes de Sicília són dualment sobreposats, el de la modernitat contemporània amb el dels dies de la Magna Grècia, on cada indret i cada ciutat habiten vora el bressol poc o molt enrunat que els va engendrar o en la refosa de l’antic i el barroc, com les columnes de la catedral de Siracusa.

Catània. Fot. Frèia Berg, 2012

Malgrat l’escenografia que es mostra a les façanes, des de la més modesta fins la més sumptuosa, res no es fa estrident. A Noto la tarda va passant davant d’un extens pany de paret de pedra daurada entre l’encara relativa quietud de l’hora, suspesa una llarga estona poc abans del crepuscle.

Lungomare a Ortigia. Fot. Frèia Berg, 2012

He deixat enrere grecs i romans de Siracusa i a l’antiga Ortigia bado per un lungomare que reflecteix la llum a les façanes clivellades per l’ombra perpendicular dels carrers; un hotel, una església, tota mena d’edificis que es desfan lentament deixant al descobert l’entranya en pedra, noble o innoble, els maons, els farcits que el guix i la pintura que alguna vegada els han ennoblit en totes les tonalitats del rosa a l’ocre. El mateix procés del lent enderroc colpeix les cases i els palaus de les ciutats i les masies camps enllà, un enderroc lent, per abandonament, sense teulades i amb els ulls esbatanats de finestres i portes.

Neorrealisme a Siracusa. Fot. Frèia Berg, 2012

Arreu, algunes constants: el paisatge de la roba estesa a les balconades o enmig del carrer; els eficaços parqueggiatori   capaços de fer estacionar els vehicles en llocs impossibles; els casaments en dissabte (o els dilluns al matí) en els que la realitat visual supera les ficcions més fellinianes; la veneració als escriptors i els músics del país, que omplen els nomenclàtors dels carrers de tota mena de nuclis urbans.

Vista de Porto Empedocle des de la carena. Fot. Frèia Berg, 2012

L’última oreneta sobrevola Porto Empedocle al caient de la tarda. El silenci de les oliveres s’estén fins la ratlla ampla del mar d’Àfrica i la remor dels vehicles és la mateixa del vent i de les passes que menen vers el pi caigut, vora les cendres del poeta. Xipres i atzavares s’abeuren de la llum de la tarda, l’or reflectit a la pedra antiga de la carena d’Agrigento. Tot esdevé etern: atzavares i oliveres, alguns somnis, el port antic, la darrera llum de l’estiu que es clou als dels baladres de setembre, arreu de la Mediterrània.

4 thoughts on “Baladres de setembre (Quadern de Sicília)

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s