Home

Vincent Van Gogh, "Nit estelada sobre el Roina" (1888) Musée d'Orsay, Paris

Vincent Van Gogh, “Nit estelada sobre el Roina” (1888) Musée d’Orsay, Paris

Nuit etoilée à Arles, Vincent Van Gogh

La nit estel.lada que m’acull

a la vora del Roina

em mostra el perfil de la ciutat

adormida com una criatura.

Que enrere que han quedat

els dies que pintava el blat a l’Abadia

entre espígols ressecs!

El silenci dels camps i de les oliveres

voreja el camí que he fet de pressa

per escoltar la remor de la nit

tot travessant carrers de finestres barrades,

-talment el cor dels homes

que em miren de reüll i amb malfiança

quan em veuen passar carregat amb els estris.

Quina fatiga immensa!

I quin goig, ara,

tant lleuger d’equipatge i de neguits

sota la volta blava on els estels

em fan senyals, que volen companyia…!

 

Ahir era l’aniversari de Vincent van Gogh. Jo em trobava ben a prop del pont de  Trencatalla, a Arles, a la vora d’on ell va pintar la primera versió de la nit estelada, vora el Roina, el 1888. En una carta a la seva germana Wilhelmina van Gogh li escrivia:  “Ara vull pintar un cel estrellat. Sovint em sembla que la nit és encara més acolorida que el dia, acolorida amb els violetes, blaus i els verds més intensos. Quan t’hi fixis veuràs que algunes estrelles són de color de llimona, altres són de foc roses, verds, blaus, miosotis. I sense insistir gaire, és evident que per pintar un cel estrellat no n’hi ha prou en posar punts blancs sobre el negre blavós.” (Arles, 6 i 16 de setembre de 1888). El quadre va captivar Picasso, que coneixia molt bé el paisatge arlesià: “A Arles hi ha un quadre de Van Gogh que mai no se’l podrà emportar ningú: la nit en què les estrelles es miren al gran tombant del Roina.”

Vincent Van Vogh, "Nit estelada" (1889). MOMA, NY

Vincent Van Vogh, “Nit estelada” (1889). MOMA, NY

Un any més tard Van Gogh va pintar una segona visió del cel estrellat de Provença que veia des de la seva cambra, a l’asil de Sant Paul de Mausole, la silueta d’un gran xiprer a primer terme i al fons, el campanar i les cases de la vila propera de Saint Rémy.

En tots dos quadres hi preval la visió poètica de l’artista, captivat per la claredat nocturna d’un cel il.luminat per les estrelles que ell evocava amb tota la intensitat lírica de la seva paleta de colors. És per això que li vaig dedicar un poema que porta per títol el mateix que ell va atorgar als seus dos quadres. El poema va sortir publicat per primer cop a la plaqueta Les ales del buit (1997) i forma part del recull Exposició antològica (2008). Forma part des del  primer moment del  meu Dietari provençal.

One thought on “Nit estelada, de Vincent Van Gogh

  1. Retroenllaç: Més sobre Van Gogh… | Quadern de Terramar

Deixa un comentari

