Home

 

Sense ànim d’avorrir, però amb l’excusa de l’article publicat a “El Marge Llarg” de L’Eco de Sitges retorno a uns altres quadres de Van Gogh, com els dos que el 1888 va pintar al Pont de Trencatalla que travessa el Roina a Arles.

 

El passat trenta de març va ser l’aniversari de Vincent van Gogh. Me’n va fer adonar algú que va penjar a feisbuc el quadre dels iris, aquell matoll de llargues fulles verdes i el blaulila vivíssim. Llavors jo em trobava al veïnatge dels seus escenaris pictòrics provençals, prop del pont de  Trencatalla d’Arles, a la vora d’on va pintar la primera versió de la Nit estelada vora el Roina, el 1888. En una carta a la seva germana Wilhelmina van Gogh li havia escrit: “Ara vull pintar un cel estrellat. Sovint em sembla que la nit és encara més acolorida que el dia, acolorida amb els violetes, blaus i els verds més intensos. Quan t’hi fixis veuràs que algunes estrelles són de color de llimona, altres són de foc roses, verds, blaus, miosotis. I sense insistir gaire, és evident que per pintar un cel estrellat no n’hi ha prou en posar punts blancs sobre el negre blavós.” (Arles, 6 i 16 de setembre de 1888).

Vincent Van Gogh, Le Pont de Trinquetaille (juin 1888), Col.lecció particular

Vincent Van Gogh, Le Pont de Trinquetaille (juin 1888), Col.lecció particular

Van Gogh va pintar diverses visions del pont de ferro de Trencatalla, el que uneix les dues ribes de la ciutat blanca d’Arles que datava de 1875 i atorgava una visió de modernitat urbana a la ciutat.

Vincent Van Gogh, "Pont de Trinquetaille" (octobre 1888), Col.lecció particular, New York

Vincent Van Gogh, “Pont de Trinquetaille” (octobre 1888), Col.lecció particular, New York

 

Vincent Van Gogh, Dibuix preparatori.

Vincent Van Gogh, Dibuix preparatori.

Són vistes on predomina el passatge de la figura humana, no excessivament nombrosa però suficientment present per denotar que a Van Gogh, en aquells dies, no tant sols no el molestava sinó que fins i tot cercava la presècia d’altres éssers. En canvi, en la visió nocturnal els protagonistes són els estels i el guspireig lluminós que es reflecteix en les aigües amples i tranquiles del riu. La impressió de serenitat que desprén prové de l’ambient intimista de la nit, el contrast entre el blau enfosquit i els punts de llum que de forma simètrica es reparteixen ordenadament per tota l’obra. El quadre va captivar Picasso, que coneixia molt bé el paisatge arlesià, fins el punt d’escriure que “A Arles hi ha un quadre de Van Gogh que mai no se’l podrà emportar ningú: la nit en què les estrelles es miren al gran tombant del Roina.”

Un any més tard Van Gogh va pintar una segona visió del cel estrellat de Provença que veia des de la seva cambra, a l’asil de Sant Paul de Mausole, la silueta d’un gran xiprer a primer terme i al fons, el campanar i les cases de la vila propera de Saint Rémy. Però el protagonista ja no és el riu, sinó un cel de llums que giravolten per damunt la silueta somorta de la vila i la preeminència afuada i fosca del xiprer. En tots dos quadres hi preval la visió poètica de l’artista, captivat per la claredat nocturna d’un cel il.luminat per les estrelles que ell evocava amb tota la intensitat lírica de la seva paleta de colors.

És per això que vaig recordar un poema que li havia dedicat i que porta per títol el mateix que ell va atorgar als seus dos quadres. Va sortir publicat per primer cop a la plaqueta Les ales del buit (1997) i forma part del recull Exposició antològica (2008). Imaginava l’artista travessant els carrers d’Arles nocturns i silenciosos plantant el cavallet en primer terme d’una de les dues ribes, mirant a banda i banda que ningú no li fes nosa i gaudint de la pau i la màgia de la nit i de la seva llum que tot ho transformen, fins a fer creure a un home que se sabia inestable i malalt que la bellesa que era capaç de percebre podria arribar a guarir-lo.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s