Home

 

Joan Miró, Cavall, pipa i flor vermella (1920). Art Museum, Philadelphia, USA

Joan Miró, Cavall, pipa i flor vermella (1920). Art Museum, Philadelphia, USA

El cavallet de cartró pintat per Joan Miró a Montroig del Camp el 1920 en una composició on predomina un roig vital i abrandat que només el blau atempera em recorda aquesta Nit de Reis el poema de Joan Salvat-Papasseit titulat Pantalons llargs, una evocació i un comiat a la infantesa. Però tant en la pintura com en el poema hi perduren la visió de la innocència, una actitud davant de la vida que no té edat i que en dies com el d’avui i el de demà veiem en l’esguard de tots els infants.

Campaneta daurada del meu carret de fira,

cavallet de cartró de mig pam, tot pintat;
havem caminat tant pels camins sense ira
que ara ens cal reposar i agrair nostre fat.

Ja no tornaré més fent osque! osque! osque! corrent
a carregar amb palets el teu quadrant de fusta.
Campaneta daurada, tu em sabies content.
Ara em mena la gent i tothora tinc justa:

i sóc infant encara, i no puc fer-ne esment.
Cavallet de cartró, tu em sabies la joia:
si ara jugués a córrer, què diria la gent…
Trobaran molt millor que estimi alguna noia

Tant si és bella com no – cavallet tot pintat,
campaneta daurada – i que us deixi al terrat.

Joan Salvat Papasseit

Deixa un comentari

