Home

1459894_627978920577793_2065007935_n

Joaquim Folch i Torrers, El Cau Ferrat i la museïtzació del modernisme. Presentació Mercè Vidal i Jansà. Edició i estudi introductori Vinyet Panyella. Girona: Curbet edicions, 2013. (Acant; 2) 

Crítiques & Opinions

____________________________________________________________________________________________________

on-life-and-shadows-coberta

On life and shadows / La vida i les ombres. Traduccions a l’anglès de D. Sam Abrams i Michael O’Loughlin. Girona: Curbet Editors, 2013. (Vincles; 16)

Crítiques & Opinions

Joan Duran, “Estrangera que viu”. Núvol, 23 d’abril 2013

________________________________________________________________

La mar que se m’enduu (Suite Camille Claudel). Fotografies de Frèia Berg. Girona: Llibreria 22: Ajuntament de Girona, 2012. (Senhal; 131). Edició de 200 exemplars.

Critiques & opinions

_________________________________________________________________

Sang presa. Premi Miquel de Palol, 2011. Barcelona: Columna, 2011

Crítiques & opinions

Lluís Calvo, La  crítica epistolar de Lluís Calvo,  10 de desembre 2011

Carles Duarte, “Sang presa”, Recvll (maig 2012), p. 5

Jordi Llavina, “Bandera vermella”, Presència, 27 abril- 3 maig 2012, p. 36

Miquel Santaeulalia Casas, a Facebook (7.VIII.2012)

“La grua transporta els objectes en l’espai, arran de cel, lluny de la terra. Present contra un futur ja desgastat, destrossa de valors passats atrapats en objectes de desguàs, en ferralla que ja no te el valor que va obtenir en un inici. Sentiments enterrats en cabassos despenjats de runa, desgranats des de la mirada entristida de qui veu un desenllaç trist en el procés. Mirada trista des de darrera un vidre estant, terrasses de cafè, butaques de platea. El record d’una persona volguda, narrador, excels en l’expressió, i amant de tot el que és escrit.
Potser lluny encara, tot i que propera en el pensament, la mort es deixa veure, sentiment, neguit humà, entre la tinta rimada. Una espera, o una certesa, vista en els iguals, en els objectes, en les formes i els patis que ja no són. I per sobre de tot, la persona. Per damunt de qualsevol consideració, l’ésser humà que es pregunta, que tem allò que sap que l’envolta en un destí proper, i que dubta, que arriba ben endins de l’ànima per esbrinar qui és qui, si el passat, si el present. Potser és una imatge, qui sap si l’opinió dels altres, o fins i tot el que hom pensa. Al final el poema abraça tota la intimitat per abocar les incògnites més punyents, més reals. La sang presa que treu a relluir el no-ésser, el no-res, tot el que forma part d’un mateix. Potser si sabéssim quina imatge te la mort sortiríem de dubtes, segurament, però perdríem el plaer de poder somiar, d’escriure, de relligar figures de tinta plenes de sentit, el que els somnis proporcionen al nostra imaginari”.
Aquesta és una reflexió que m’ha vingut al cap, després de fer una primera lectura distesa de Sang Presa, de Vinyet Panyella. Jo no sóc mestre de la tècnica, ni coneixedor a fons de les intimitats específiques d’un poemari. Intento llegir amb la mateixa sensibilitat que cerco paraules per expressar els sentiments. I per tant, el meu comentari és més sensorial, basat en les sensacions que m’ha tramès la lectura. Des d’un inici auster en paraules, però ple de contingut en la metàfora, he tingut la sensació d’anar entrant en el món interior de la dona o l’home, potser l’autora, en un replantejament basat, al meu entendre, en la nostàlgia i en la recerca de les preguntes més essencials sobre l’existència i el temps. Poc a poc, com si d’un crescendo es tractés, les paraules omplen els versos i aprofundeixen en l’interior íntim del pas del temps, de la vida i la mort, i de la pròpia existència. Nostàlgia i preocupació. Record del passat i incògnita pel futur. Com una grua que s’emporta les runes.

Una lectura que crec es mereix ser feta en la intimitat, davant d’un mirall, potser, o darrera d’una vidres enterbolits per la humitat. Certament, he gaudit de la poesia.

_______________________________________________________

Aprenent a mirar. Poemes de Vinyet Panyella. Fotografies de Quim Curbet. Girona: Curbet Edicions 2011.

Crítiques & opinions

Roger Costa-Pau, En la mirada perdurable , Avui Suplement Cultural, 19 de maig 2011; De sals i pedregams, 11.XII.2011

Lluís Calvo (Aprenent a mirar. L’opinió epistolar de Lluís Calvo)

Teresa Costa-Gramunt, La bellesa com a necessitat, L’Eco de Sitges, 24.VI.2011

Carles Duarte, Aprenent a mirar, Recull, juny 2011

______________________________________________________

Cavalls i Collaret (Suite de Terramar). Fotografies de Frèia Berg. Sitges: Llibres de Terramar, 2009. (Papers de Terramar; 10)

______________________________________________________

Exposició antològica. Pròleg de Susanna Rafart. Vilanova i la Geltrú, El Cep i la Nansa, 2008. (Càlida Riba; 7)

Crítiques i opinions

__________________________________________________________

Santiago Rusiñol. Amistats i paisatges. Tarragona: Diputació, Barcelona: Viena, 2007.

El Noucentisme a Sitges i la Festa de la Poesia de 1918. Sitges: Llibres de Terramar, 2007. (Quaderns de Terramar; 1)

_________________________________________________________

Taller Cézanne. II Premi internacional de poesia Màrius Sampere. Edició bilingüe català-castellà. Il.lustracions de Carme Montagut. Santa Coloma de Gramenet: La Garúa, 2007.

Crítiques i opinions

a la pàgina editorial de La Garúa

______________________________________________________

Petita història de Santiago Rusiñol. 2ª edició. Il.lustracions de Pilarin Bayés. Barcelona: Editorial Mediterrània, 2007.

Recull de motius de la Vila de Sitges (segles XVI-XX). Pròleg d’August Bover i Font. 2a. Edició. Sitges: Grup d’Estudis Sitgetans, 2005. (Estudis Sitgetans; 17)

Written for the darkness. An anthology. Poems translated by D.Sam Abrams. Barcelona: Institució de les Lletres Catalanes; 2004. (Poetry reading series: Collection de poésies).

Dins del cercle d’Orfeu. Finalista del Premi Màrius Torres 2003. Amb fotografies de Frèia Berg. Lleida: Pagès editors, 2004. (Biblioteca La Suda).

L’Estrella i el mar. Conte de Reis. Il.lustrat per Horacio Elena. Sitges: Ajuntament, 2003.

El drac i la menuda. Dibuixos de Joan Urgell. Vilafranca del Penedès: Vilatana, 2003. (Cercavila; 27).

René Char. Les voisinages de Van Gogh / Els veïnatges de Van Gogh. Versió catalana, notes i epíleg per Vinyet Panyella. Barcelona: Jardins de Samarcanda, 2003.

Santiago Rusiñol, el caminant de la terra. Barcelona: Ed.62, 2003. (Biografies i memòries; 51)

El sembrador. Biografia sitgetana del doctor Bartomeu Robert. Sitges: Ajuntament, 2002. (Fragments d’història; 1).

París-Viena. Barcelona: Ed.62: Empúries, 2002. (Poesia; 62)

Quintet de L’Havana (Un homenatge a Alejo Carpentier). Versió catalana i castellana. Sitges: El Eco de Sitges, 2001. (Papers de Terramar; 1)

Miralls de marbre. Dibuixos de J.M.Subirachs .Barcelona: Ed.Mediterrània: 2000.

Paisatges i escenaris de Santiago Rusiñol. (París, Sitges, Granada). Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 2000. (Textos i estudis de cultura catalana; 75)

Josep Carbonell i Gener. Entre les avantguardes i l’humanisme. Premi Ferran Soldevila de Biografies i Memòries 1999. Barcelona: Ed.62, 2000 (Biografies i Memòries; 43)

Contemporànies. Antologia de poetes dels països catalans. Tarragona: Universitat Rovira i Virgili, 1999.

Jardí d’ambre. Pròleg de Carles Duarte. Premi de Poesia Recvll 1997. Barcelona: Columna, 1998.

Joaquim Sunyer Barcelona: Columna-Gent Nostra, 1997.

Les ales del buit. Barcelona: Cafè Central, 1997.

Cronologia del Noucentisme (una eina). Barcelona: Publicacions de l’Abadia de Montserrat, 1996. (Biblioteca Serra d’Or; 156).

Petita història de Santiago Rusiñol. Il.lustracions de Pilarin Bayés. Barcelona: Editorial Mediterrània, 1994.

Memorial de platges. Premi de Poesia Rosa Leveroni 1992. Barcelona: Columna, 1993.

Angeles Santos. Barcelona, 1992.

Album Foix. Una successió d’instants. En col.laboració amb Joan de Déu Domènec. Barcelona: Quaderns Crema, 1990.

J.V.Foix. 1918 i la Idea Catalana. Premi Josep Ametller, Recvll de Blanes, 1988. Barcelona: Ed.62, 1989. (L’Escorpí idees; 69).

Recull de motius de la Vila de Sitges (s.XVI-XX). Sitges: Grup d’Estudis Sitgetans, 1987. (Estudis sitgetans; 17).

Joaquim Budesca. Barcelona: Ambit, Serveis editorials, 1985.

Epistolari del Cau Ferrat (1899-1930). Pròleg de Ramon Planes. Sitges: Grup d’Estudis Sitgetans, 1981. (Estudis sitgetans; 7).

Claudi Mas i Jornet, poeta i ciutadà. Vilafranca del Penedès: Museu de Vilafranca, 1981.

Crida per a la Verema 1979. XVIII Festa de la Verema. Sitges: Grup d’Estudis Sitgetans, 1979. (Quaderns; 5)

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s