Home

 

images

Reposes al capdamunt de l’armari, a la tarja de dalt de tot. Lleument arnat, empolsegat sense que el paper de cel·lofana hagi fet gaire més que d’embolcall contra l’embat del temps i de la fragilitat de la matèria. Però sempre t’he volgut conservar, malgrat que potser acabis convertint-te en una volva de llana i feltre. Els teus ullets negres em miren, vius i interrogants, què en faràs de mi. Doncs continuaràs a dalt de l’armari guardat tant bé com en seré capaç. De tant en tant m’enfilo a l’escala dels tres graons que faig servir quan vull posar una mica d’ordre al magma de sabates i bosses que cíclicament se m’amunteguen. Al costat de la nina rossa i de la Pepeta que no sé quina criatura mig va sucar de cafè amb llet. I és que ets el meu Bambi. El primer regal que vaig rebre un cop transcorreguts els compliments dels familiars i amics que van celebrar el naixement de la primera nena de casa. Vas ser el primer regal, i la primera mona. Vaig néixer pel febrer i tu vas arribar per la Pasqua Florida d’aquell abril, tres mesets. A la foto blanc i negre d’anys cinquanta amb els marges retallats amb fistó, hi surten una nadona grassoneta de cabells negres i rinxolats fent ganyotes, un senyor gran amb ulleres quadrades de pasta fosca que era l’avi Isidro fent de padrí de la primera néta, i una senyora una mica pona de veu de xiscletcloqueig (ara que hi penso això a la foto no es nota) que era la tieta padrina. Acompanyaves un flamant ou de xocolata i sucre guarnit amb un llaç de color rosa, del mateix color que el llaç que vas portar al coll durant bastant de temps i que era de seda, suau suau. M’agradava passar-hi els dits acariciant-lo perquè em tornava les carícies. Jo t’estimava molt, Bambi. A la nit posava el teu caparró al meu coixí i després em tapava de cap i tot al teu costat. I l’endemà abans d’anar a l’escola et deixava sobre el llit acabat de fer. A les tardes, quan a casa hi feia fred i ens tancàvem al menjador vora l’estufa de butà, passava per l’habitació i et tapava amb un jersei o amb l’abriguet de quadres vermell. No sé quants anys va durar, potser fins que vaig canviar de col·legi, abans de complir dues xifres. Et vaig canviar per una nina ninona articulada amb cara de lluna plena que em feia gràcia perquè tenia els cabells bonics i mig es podia pentinar. La mare et va posar a dalt de l’armari al costat d’alguns llibres de contes i algunes nines – també hi va anar a parar més aviat d’hora la ninona articulada – i t’hi vas estar uns quant anys més, fins que vaig canviar d’armari, d’habitació i de casa. I et vaig portar amb mi, et vaig desar, et vaig embolcallar en cel·lofana i et vaig desembolcallar i et vaig desar de manera una mica mes consistent. De tant en tant miro com estàs, una mica més vellet, sempre amb la dolcesa del teu cos de llana i feltre, les orelles eixerides i els ullets negres i riallers. El temps no passa per a tu, Bambi, només són el feltre i la llana que envelleixen. Als peus del llit hi tinc el Mixi; a ell no cal que el tapi quan fa fred perquè sempre sap on és el millor lloc de la casa. Jo sé que hi ets, al costat de la Pepeta i de la nina rossa que es deixa pentinar una mica més bé que la nina ninona que ja no sé on para. Vas ser la meva primera joguina i l’atzar, no sé ben bé per quina raó, mai no ha volgut que ens separéssim. Avui, que és dilluns de Pasqua i he vist la pastisseria de Can Sabaté plena de mones de xocolata, amb plumes de colors i pollets grocs, escuts del Barça i les andròmines de moda, m’he recordat que eres desat a la tarja de dalt de tot de l’armari i encara tens el tacte dolç dolcet com aquella llaçada de seda en rosa. El temps va desvastant de mica en mica el feltre i la llana però mentrestant, Bambi, em vas fent companyia.

Deixa un comentari

